Vår pedagogik

På Blomman arbetar vi temabaserat med projekt som sträcker sig över terminen. Det valda temat utgår från barnens intressen och behov, och knyts samman med målen i läroplanen. Ett temabaserat arbetssätt gör att vi kan arbeta ämnesövergripande och låta barnen utveckla färdigheter inom till exempel språk, matematik och skapande i ett meningsfullt sammanhang.
Rocka sockorna på Blommans förskola

Värdegrund i fokus

Ett återkommande tema hos oss är värdegrundsarbete utifrån barnkonventionen. Vi vill stärka barnens empati, förståelse och respekt för varandra genom samtal, lek, litteratur och gemensamma upplevelser.

Lärande i samspel

Vi tror att barn utvecklas i samspel – med vänner, pedagoger, miljö och material. Den pedagogiska miljön har därför en central roll hos oss. Pedagogens uppgift är att lyssna, ställa frågor, utmana och skapa trygghet, så att varje barn kan växa och känna delaktighet.
Header image

Vår miljö är lekfull, trygg och lärorik, både inne och ute. Vi vistas ute varje dag oavsett väder, där barnen från båda avdelningarna möts för lek och gemenskap.

Header image

Trygga lärandesituationer

När vi planerar aktiviteter ser vi till att de är begripliga, men samtidigt utmanande och meningsfulla. Vi strävar alltid efter att skapa trygga, inspirerande och förutsägbara lärandesituationer där barnens nyfikenhet får styra vägen framåt.

Utforskande genom utflykter

Vi gör även regelbundna utflykter i närområdet – till skogen, lekplatser och bibliotek – där barnen får utforska och lära genom upplevelser i natur och samhälle. De äldre barnen ges ibland möjlighet att göra lite längre utflykter, som ger dem nya intryck, stärker gemenskapen och väcker nyfikenhet på världen utanför förskolan.
Header image